Wednesday 28 February 2007

Entry ke 100

Bismillah.....

Assalamualaikum

Menurut bilangan entry yang tercatat di dashboard saya, ini adalah entry ke 100. Iye atau tidak, saya sendiri tak kira pun.
Memula, saya nak ucapkan syukran bebyk kepada yang masih sudi menjenguk blog saya, walaupun agak lama saya menyepi. Maaf tak berkesempatan nak balas comment....still adjusting dgn system blog yang baru ni.

Dalam diam-diam dah sebulan saya kerja di jabatan ni (gaji pun tak masuk-masuk lagi!). Masih adjusting dan masih terlalu banyak saya nak kena belajar.

Oklah, pendekkan cerita, banyak yang dah lama saya nak tulis tapi tak berkesempatan....


Doktor Moden Vs Doktor Tradisional
Arakian, puteri saya ni ada penyakit kulit yang dikenali sebagai eczema. Masa mula-mula balik dari UK dulu, memang teruk la, tapi Alhamdulillah sekarang dah semakin ok. Saya sebenarnya dah lama tak guna ubat-ubat hospital eg hydrocortisone (ada steroid) and juga antibiotic sapu.
(disambung semula selepas tertunda berhari-hari)
So, atas 'arahan'/suggestion mama saya, saya pun pergi la cuba try test jumpa Tok tradisional ni. Dia buat air tawar (air yg dibacakan ayat-ayat suci), bedak tepung tawar dan calamine lotion. Setakat ni, saya baru 2 kali sapukan bedak 'sejuk' tu kat Nabilah. Bukan tak percaya, tapi asyik lupa aje. Sebelum-sebelum ni, saya dah try ubat daun gelenggang kat kaki dia, Alhamdulillah ada improvement. Sekarang ni, dah kurang sikit dah eczema dia, walaupun habit mengaru-garu (bila time dia boring) masih ada. Cuma sekarang ni, tuan putri akan salahkan nyamuk........
Sihat vs sakit :Tonsilitis
Pernah kena sakit ni?? Aduiii telan air liur pun rasa amat berbisa sekali. Arakian, selepas tahun baru cina hari tu, saya ditimpa sakit ini. Namun saya bersyukur sebab, kalau saya tak sakit, pasti takkan ingat nikmatnya dalam menelan makanan dan minuman dengan selesanya. Sudah 20 tahun saya tak kena jangkitan ni. Kalau dulu-dulu, tiap kali saya balik ke kampung (di Pasir Puteh, Kelantan) saya pasti akan kena tonsilitis. Tapi sejak 1986, setelah datuk saya meninggal, saya jarang balik dan lepak lama-lama di kampung. So, saya tak kena la sakit ini. Sekarang, dah dapat semula, saya tertanya-tanya, adakah tonsilitis saya ni location related? (sebab now dah duduk Kelantan)
Hidup vs Mati
Dalam seminggu ni, ada 3 kematian dalam keluarga, side husband dengan side saya. Jumaat 23hb lepas, anak 2nd cousin saya meninggal. Simpati juga saya pada dia, sebab dah lama mencuba untuk mendapat anak sendiri, bila dapat, hayatnya hanya 10 hari. Hari Isnin berikutnya, pakcik suami saya pula meninggal. Kami bertolak sebaik saja saya habis kerja dan selepas pack baju2 dalam masa setengah jam. Mungkin disebabkan keletihan kerja+lapar (perut masuk angin)+dehydrated+kurang tidur, esoknya di rumah mertua, saya 'letih' semacam. Adik-adik ipar saya mula suspicious ingatkan nak dapat anak sedara sorang lagi. Hari Sabtu, semalam 3/3, dalam saya sedang nak kerah anak-anak untuk bersiap ke KB Mall, saya dapat panggilan dari sepupu saya, bagitau berita buruk, pakcik saya telah pulang ke rahmatullah. Maka, balik lah kami ke Jertih. Demikianlah, yang hidup pasti akan pergi. Sesungguhnya, semua yang ada ini adalah milik Allah semuanya.
Kerja baru vs Kerja lama
Sesungguhnya pathology adalah bidang yang amat asing bagi saya. Walaupun saya pernah belajar subjek ni semasa undergrad dulu, tapi untuk berkerja as a pathologist, tak pernah terlintas di fikiran. But, I'm in the league now. Setakat ni saya rasa bidang ni mencabar, mental terutamanya. Bahasa pathology pun kena tahu. Sekarang ni, disebabkan saya trainee a.k.a pensyarah pelatih, saya dah diberi assignment untuk tolong write up abstract untuk satu research ni. Aduiii, lamo sudoh den tak buek kojo2 ni....tapi best jugek. Adakala teringat akan situasi kerja lama, sebagai seorang medical MO. Jalan sana jalan sini, nak pakai heels pun tak reti. Makan pun on the run (patut la body slim itu time, now dah montel!).....rasa rindu gak nak jumpa patients. Rasa rindu nak pegang statescope....tapi itu semua sudah berlalu. Saya rasa saya akan happy dengan kerjaya saya sekarang....insyaAllah....
Sambung 12/3/07
Lahaiii....dah tergendala hampir 8 hari dah entry ni. Macam-macam hal berlaku....
Solo vs Duet
Takde kaitan dengan nyanyian, tapi kaitan dengan hidup berpartner dengan tidak. Sebab tertulis topik ni, ialah, cousin saya baru je jadi isteri kepada seorang insan bergelar lelaki, 3 hari lepas. Jadinya, dalam seminggu ni, mama ada di rumah saya. Kesian gak kat dia, sebab KL selalu hujan, tapi bila balik KB, panas kering kontang, tambah pula rumah saya takde aircond, lagik la....panaih la dia!! Alhamdulillah walimatul-urus berjalan dengan lancar, tapi biasa la, ada la kejadian yang tersengaja atau tidak tersengaja yang menguriskan hati pihak-pihak tertentu. Yang pastinya, saya rasa diri saya sejak 2-3 hari ni, 'mampat'. Iye la, sejak malam akad nikah ke reception, then tahlil kemudian menghantar pengantin perempuan, asyik makan aje....
Rasanya cukup takat ini dahulu....
Baik saya submit sebelum tertangguh lagi...
Wassalam
Later..........

3 comments:

NBK466 said...

Belah my wife (inlaws) mmg prefer dr. tradisi nie..it is intersting reading the view from the mordern doctor about this.. As for me selagi 'dr. itew' tak merapu, worth a try...sbb anything pun, atas izinNya ianya sembuh..

Led said...

hidup ini umpama yin dan yang...

Anonymous said...

trainee pathologist, usm eh?

Jom Borak

Name :
Web URL :
Message :