Wednesday 6 February 2008

Autopsy

Pernah tengok Quincy ME? Ni citer zaman 80an dulu.

CSI? Yang kalau tak tengok..rugi rugi. Tapi, selera orang berbeza.
Ada kaitan dengan pengalaman saya hari ni.

Al kisah, hari ni, saya untuk pertama kalinya, melihat autopsy atau nama lain, post-mortem.  Mula-mula tu, saya gabra juga lah, kali pertama, pergi mortuary sejak duk di USM ni.  Kami ber14 dengan sabarnya, dan berjaya berdiri dengan gagah selama 2 jam, melihat procedure tu.
Teringat saya, masa saya tahun 1 dan 2 undergrad MBBS dulu, saya kena dissect cadaver (operate body).  Yup. Itu la yang saya saksikan hari ni.  Macam buat operation. Tapi, bezanya, patient tu dah terpisah nyawa dari badannya.

Pakcik 69tahun, terlibat dalam kemalangan jalanraya.  Meninggal, dan cause of death perlu dipastikan oleh pakar forensik. Tambahan, perkara ni melibatkan polis. Mula-mula, saya ingatkan prof saya ni, akan buat external autopsy aje, sebab dengan filem Xray yang ada, menunjukkan skull fractured.  

RUPA-RUPAnya, memang dia opened up the patient. Ouch!  Rasa cam isk...kejamnya.  Tapi, itulah kalau tak buat, memang tak dapat nak diagnose the exact of death ialah pendarahan dalam otak yang bahagian control breathing tu, medulla ke pons.
Al fatihah saya sedekahkan pada arwah.

La ni saya dok pikir pikir, camno nak tempuh 2x2 bulan attachment dengan forensic masa tahun 2 dan 4 master nanti.....mmmmm

-------------******--------------
On the other hand, rumah kami dah siap pasang grille, dan harganya RM250 lebih murah dari quotation.  Saya memang puas hati dengan hasil kerja, dan of course, puas hati dengan harga, sebab kurang sket dari budget.
Cuma la ni, yang pasang wiring dan lampu/kipas, selowwwww sket.  Semalam haru, takdak buat apa kut, sebab clash dgn org pasang grille.  Hari ni, 7/2 cuti jugak rupanya.  Esok Jumaat cuti jugak. Itu pasat la hari ni raso goram jo....(tgh duk tgk Nabil dalam Rajo Lawok ni).  Takpa la, sabar sabar.  Den toraiiiiiiii.......

Target pindah: 2 weeks.....insyaAllah.

Later lah....


2 comments:

NBK466 said...

Nie yg den tak leh nak jadi Dr. mau pitam tgk autopsy.. jadi Dr. Loba2 buleh..he..he.he.

jabishah said...

Baca je sounds scary klu I ada kat situ, sah dah pengsan. Takut....

Jom Borak

Name :
Web URL :
Message :