Monday 10 July 2006

Knackered!

My apology, for being silent for a while.
Thanks for the comments which I haven't replied any. Sorry lurve.

I was knackered last week.
Letih sesangat.

Monday, I was basically dragging my feet to work.
Tuesday, the firm was short-staffed, I've to do the ward round in the morning on my own.And the rest of the afternoon, helped the consultant in the outpatient clinic.
Wednesday, had some air to breathe. Again no house-officer. Dictated clinic letters in the afternoon.
Thursday, off to London, for a walk-in interview with the Deputy VC of USM. I assumed he has ONLY a slight idea of how the medical faculty is run.
Friday, slept in. Late of work. But got home on time.
Planned to write an entry 'Knackered...TGIF...' but tak kesampaian.

Came Saturday, I was in the mood of staying at home as well as well going to Stoke-On-Trent to belek-belek the Englishware (maklum la baru masuk gaji huhuh). So I decided to do the latter, kesian my in-laws dah terperap kat rumah seminggu.

So inilah cerita hari Sabtu saya kali ini.

Lebih kurang 930pagi kami bertolak ke Stoke-on-Trent. Lebih kurang 80 batu ke south west Sheffield.

Sign board, ke Stoke, yeah yeah.

Aktiviti dalam kereta:

Inilah aksi-aksi dua orang budak yang boring dalam kereta selepas penat melalak. Lepas gelak, melalak pulak. Tiba-tiba senyap, gigit kuku kaki rupanya. Sampai ternampak pampers.

Stoke-on-Trent ni glamour sebagai tempat membuat pinggan mangkuk fine porcelein, Englishware. Saya pun mula-mula tak tahu menahu pun pasal Englishware ni, hinggalah saya mendapat satu ceramah percuma dari seorang makcik ni. Dia la bercerita yang Royal Doulton, Wegdewood yada yada mahal bebenar di Malaysia tu. Baik beli kat sini, walaupun seconds (kira ada la yang comotnya masa dorang tengah buat, tapi tak ketara sangat), kira dah jimat banyak ler. Masa first time saya pergi, tiga buah kereta, masa tu masih tak reti, hanya belek-belek aje, dan beli sikit aje. Kali kedua ketiga dan seterusnya, samada pergi 2 kereta sahaja atau pergi sendirian. Ambil pottery map di salah satu kedai, pastu belasah la jalan ke setiap kedai. Saya dan hubby pernah pergi, dan kami masuk hampir ke setiap satu kedai yang ada dalam map tu. Samada 5 minit sahaja atau 1/2jam bergantung pada HARGA (ini yang paling penting) dan juga kecomelan barangan di kedai tersebut.

Kami kali ni pergi satu kereta buruk space wagon itu aje. Selalunya bila ajak 1-2 kereta lagi, last-last minit ada aje alasan tak jadi. So kami pun travel aje sendiri, lagi pun navigator dah cekap dah area tu hehehe. Akhirnya sampai kat situ lebih kurang 10 lebih. Destinasi pertama: Royal Doulton. Masuk-masuk kedai ni, pakcik guard menjeling manja je kat kami. Maklum la bawak dua kanak-kanak kenit ke sini.

Nak beli tu kena belek betul-betul. Satunya nak make sure bukan fine china bone, duanya yang paling penting, nak tau berapa harga. Anak-anak sibuk nak pusing-pusing kedai unsupervised, so paling senang saya bawa dorang keluar dari kedai, bagi dorang lepaskan geram kat parking lot tu.





Kedai seterusnya, kedai favourite saya: Wedgewood. Saya punya la berazam kali ni, saya nak beli gak teaset Wedgewood. Belek punya belek. Pilih punya pilih. Ada la yang harganya orite,77p cawan, 50p (kut) piring dia, tapi made in Portugal. Dah la tengah bengkek dengan Portugal sebab kalahkan England, tapi dibeli jugak. Sebab nak brand wegdewood tu :D. Belikan gak pinggan makan untuk bonda tercinta. Mama (mertua) pun beli beberapa biji cawan nak add on kat yang dah ada di rumah. Pernah satu ketika, kami di sini bertembung dengan rombongan 'Cik Kiah' dari London, yang hubby saya terdengar perbualan mereka, 'I tak tengok harga, I main ambil je'. Ulppss kami takde la sehebat gitu. Poket pun asyik bocor je. :D


Kedai ke 3 ialah Clearance Outlet Portmerion. Tak pernah lagi saya ke sini. Mungkin dulu-dulu takde, atau saya yang tak perasan. Ni tahu pun, ada auntie ni bagitau saya masa kat kedai Wedgewood sat tadi. Wahhh bestnya, harga kat sini jauh lebih murah dari kat lagi 3 kedai Portmerion. Seronok saya dapat menyambar apa yang saya idamkan sudah lama. Dapat la saya teapot yang warna design nya match dengan cawan Wedgewood saya, inilah yang dikatakan mix and match!


Kedai ke 4 my other favourite shop, Royal Stafford. Harga murah, design cantik. Saya hanya beli beberapa 'perkara' untuk add-on kat koleksi (ceh wah!) yang saya dah ada. Dan juga add on untuk set adik saya. Nabilah tak nak duk kat kedai ni sebab dia takut kat bear hitam tu.


Kedai-kedai seterusnya, Royal Doulton&Company yang mahal sesangat. Tak tergoda den nak membeli. Kedai Brigewater, pun mahal, dan takde mende. (takde gambar pun). Kedai Churchill clearance, beli cawan sebijik untuk ganti kat koleksi (ceh wah lagi) yang dah pecah, dan juga beberapa perkara yang ntah hapa-hapa.


Lepas tu, kami singgah ke satu-satunya masjid di area Stoke yang kami tahu. Sesudah hubby solat, dia ke kedai take away halal yang berdekatan,dan belikan pizza dan chips (sungguh menambahkan cholesterol!). Sementara menanti itu la, anak teruna saya gi main-main pintu kereta sebelah driver, dan terbuka lantas terjatuh. Kesian dia. Berdarah bibir dan menangis sampai tertidur. Pizza yang dia suka pun dia tak nak makan.

Sampai balik ke Sheffield, layan bola apa lagi. Yess bagus German kalahkan Portugese. Puas hati!

Ahad, pagi yang mendung, hujan renyai-renyai. Ada Family Day untuk postgrad students di sini. Tapi, tak pergi. Sebab? Hubby tak sihat. Sorry Anita, tau you all bersusah payah organisekan aktiviti ni. Dan mood saya pun boring aje. Dan kemas barang-barang 5-6kotak. Penat lagi.

Oklah nak layan Italy lawan France. Saat-saat genting dah ni.

1 comment:

Kiah Kardashian said...

huh rombongan cik kiah engkau. hihihihi....cik kiah kayer tu!!!!

lamanya menyepi sampai tak perasan ada 2 posts!!!.

Jom Borak

Name :
Web URL :
Message :