Monday 5 June 2006

Globalisasi

Dunia sekarang semakin kecil. Kalau 20 tahun dahulu, students kita kalau merantau di negara orang, terpaksa menyimpan dendam rindu untuk merasa makanan rugi semasa di Malaysia, seperti kangkung, petai, jering dan sebagainya. Tapi sekarang, tak perlu berasa demikian dah. Cuma perlukan sedikit £, dan kenderaan untuk ke kedai. Saya pun sejak terjumpa kedai Siam di Sheffield ni, takde dah nak turun ke London semata-mata untuk mencari daun kesum, kangkung, serai etc.

Semasa saya mengandungkan Nabilah, kebetulan saya ke London untuk menziarah makcik saya di sana dan saya pun singgahlah ke Oriental City, kononnye mengidam, jambu batu, limau tambun, durian (7ulas=£8),dokong dan apa saja yang saya rasa buahan exotic saya beli. Nasib baik ada, kalau tak Nabilah sure meleleh aje ayo lior dia.

Cencaluk saya pernah jumpa. Tempoyak tak pernah. Budu, tak silap masa undergrad dulu saya jumpa, nama glamournya 'anchovies sauce'.
Apa-apa pun, hasil dari globalisasi, segala ulam pegaga dah sampai ke dunia barat. Tapi yang saya terkilannya, di kedai ni semua fresh vegies nya berasal dari Siam. Sure dah, namanya kedai Thai Panna. Kalau ke kedai Asian lain pun, sayur mayur semua asal dari Siam, jarang sekali dari Malaysia. Yang ada dari Malaysia, cili sos, kicap, serbuk kari dan lain-lain makanan kering. Saya yakin, satu hari nanti, Malaysia akan berjaya tembusi pasaran sayur-sayuran fresh antarabangsa. Malaysia the BolehLand!





Kerana dunia semakin kecil jugalah skop sahabat saya semakin luas. Hasil dari ber-blog saya dapat kenalan dari serata benua. Terima kasih kerana sudi menjadi kenalan saya. Semoga di suatu hari kita dapat bersua. InsyaAllah.

8 comments:

KAMATO said...

sama juga di german ni, kalau ke humburg ada satu kedai namanya TOKO INDONESIA, semua barangan basah dan kering dari malaysia dan indonesia boleh kita dapat, kalau takada pun kita boleh pesan, dia akan cari....sedia je ongkosnya.. kalau tak mau pegi boleh call je, dia akan pos dengan harga cukup berpatutan

Ayu Mohamad said...

hmmm mcm mana la rasanya kalo sy yg ditempat anda yer.. :)

aNIe said...

Larrr...beruntungnya...jadi sekarang kalau nak makan sambal petai pun dah tak payah mintak keluarga kirimkan petai ye Faez...macam kak long akak dulu duduk di UK nak makan petai kene kirim dari sini sampai sana semua dah kecot...heheheh...

simah said...

bertuahnya akak..ada semua tu kat sana..

tapi memang..barang thailand ni depa mcm sos la etc..dia orang banyak export ke luar negara...insyaAllah one day mesia pon bole buat mcm tu..esp Maggie Mee!! :0)Yg ada sekarang maggie mee dari Korea...tak berani nak beli takut tak halal..

p.s-saya masa mengandung hatice n baddin..sampai dia orang keluar..teringin nak makan asam ko tapi tak dapat.....sodeh eden

Ajzie said...

Betui kata simah, bertuahnya kalau semua ada. Tempat saya nih..hampehhhh semua susah nak dapat. Kedai2 Asia kat sini semua nya jual barang2 Thailand aje. Ada satu aje barang buatan Msia. Air Tin Yeos. Lain sangat ngan tempat Kamato, maybe kami duduk di kampung. Tempat kami di selatan German. Dah dekat dengan Swiss.

blackpurple @ jowopinter said...

Teringin nak mengeksport tempe dan perencah mee bandung.... :)

FaEzHussain said...

tuan kamato,
ok la gitu.tapi duduk di obersea ni, semua mende kena improvise. cukup bahan tak cukup bahan, bila dah masak sedap jugak kan?

puan ayu,
bila berada di tempat saya, terpaksa beradaptasi dgn keadaan. saya pasti, bila saya balik n masak depan makcik2 saya, deme akan bertanya apsal tak masukkan ini or itu....sebabnya, saya dah improvise resepi saya di sini tanpa gunakan bahan2 yg biasa mereka bubuh...

KL,
itu la...dunia skarang dah kecik. tak lama lagi, ramai la mat/minah saleh makan petai sebab deme geng dgn org east asians...eheh

Puan Simah,
Anak2 puan cute2 takpe la tak makan asam ko masa pregnant pun..:D

Puan Ajzie,
takpe, dah tak lama lagi nakbercuti di malaysiakan, nanti borong byk2 apa yg patut, buat stok.

Tuan BP,
sini agak tempe frozen, tapi sayang bila potong2 hancur. so kalau tuan export ke sini yg fresh, sure best.

Izhal said...

cencalok kat US ada juga :)

Jom Borak

Name :
Web URL :
Message :